SUNSETBIKE SLANÝ

SPECIALIZOVANÝ SERVIS & STAVBY KOL GENERÁLNÍ OPRAVY & TUNING

Shimano XTR 1×12 Test a srovnání s EAGLE.

10.04.2019

Letos další přestavba 1×12, ale konečně ve stylu SHIMANO XTR!

Po roce testování 1×12 SRAM Eagle a Sunrace a mnoha úspěšných přestavbách jsme projeli i dlouho očekávané XTRko.

A asi se budete divit, ale žádné velké WAW-Olé se nekoná.

Po 100km mohu s jistotou říct, že to je ÚPLNĚ STEJNÝ !

A to doslova, protože i kompatibilita všech dvanáctkových sad je naprostá.

Všechno funguje se vším. XTR páčky se SRAM přehazovačkou a to všechno s Eagle kazetou a řetězem a naopak.

Nicméně určité rozdíly tu jsou. Sice né v kompatibilitě, ale ve funkčnosti a designu určitě.

CO JE LEPŠÍ NA SHIMANO XTR 1×12?

Když pominu skvělý design přehazovačky a klik, tak opravdu skoro nic.

Přehazovačka XTR 1×12

 

 

Jediné z čeho mám trochu lepší pocit je XTR přehazovačka, která má sice okopírované vodítko kladek od Sramu, ale přeci jenom se mi zdá, že dokáže opásat pastorky řetězem trochu víc než přehazka SRAMu. Řetěz u přehazky SRAM se od pastorku oddálí trochu dřív, než jsem zvyklý u Shimana. Myslím, že při větším opásání řetěz nabíhá na zuby lépe při zařazení.

design přehazky XTR 1×12 jsem již zmínil, vypadá luxusně a i váhově na tom bude lépe.  Navíc se mi zdá, že její konstrukce je trochu hubenější a méně čouhá ven od kola. Takže se možná při pádu lépe schová a neponičí. To se mi zdá o dobrý. Přehazky Eagle jsou fakt baňatý, ale třeba vydrží větší zátěž… to ukáže čas.

Přesto nemohu říct, že by přehazka Eagle řadila špatně…. pocitově však dávám bod XTR přehazovačce.

Tímto jsme však s chválou na XTR u konce. Navíc její cena nad 4000kč je také mínus pro Shimano, když nemá nic levnějšího ..třeba XT.

PÁČKY XTR 1×12 jsou pro mě naprostej propadák!

 

 

Proč? Je tu hned několik důvodů.

  1. tak především jejich chod při odřazování na těžší převod je tak tvrdej, že mě ještě teď bolí palec. Promáčknout dvojklik o dva pastorky dolů je úplnej porod, na to zapomeňte.
  2. Gumové žebrování na páčkách je totální úlet. Při zmáčknutí vám guma tak zatáhne za kůži u palce, že si po maratonu budete asi lepit flastr…
  3. kupte si určitě páčky s objímkou, protože I space II se k XTR páčkám nedodává a zatím nelze koupit. Musel jsem si ho půjčit z XT páček. Na Ebay se dá „I space II“ koupit, ale stojí dalších 550kč!!!
  4. cena páček XTR je i s Ispace minimálně 2750kč, kdežto Sram GX páčky stojí jen něco kolem 1000kč.

Kazeta Shimano XTR 1×12

Je možná lehčí, ale titanové pastorky se rychle ojedou. U kazety Sram XX1 jsem po 2000km nezaznamenal známky opotřebení a to ani u řetězu !!!

Kompatibilita kazety XTR je ale tragická. Bez náboje Shimano je to zatím bez šance…prostě zapomeň! GX ořech již má skoro každý a na spousty kolech se dá ořech vyměnit. Né však za nový Shimano. Zatím.

Test za jízdy.

Jak jsem již řekl, rozdíly jsou minimální , ale něco znát je.

Přehazovačka Eagle se mi zdála být víc náchylná na přesnost vyladění a občas škrtá.

Přehazka XTR je za jízdy tišší.

Páčky Sram Eagle jsou prostě dokonalé a díky velmi snadnému odřazování i rychlejší. Snadná montáž a kompatibilita s brzdovými pákami.

Páčky XTR řadí nahoru suprově, ale dolu mě fakt bolel palec!

Závěrem bych chtěl říct, že systém 1×12 ať už Sram nebo Shimano doporučuji každému.

Jedna velká výhoda 1×12 je delší trvanlivost řetězu.

Jde o to, že se pastorky ojíždí více rovnoměrně a možná je to i materiálem kazety Eagle.

Nicméně řetěz mi vydržel 3000km! A to se mi na 2×10 nikdy nepodařilo.

 

SUNSETBIKE SLANÝ | web crafted by 2046 | RSS