Specialized Epic Comp 2014. Co je nového?

23.02.2014

Představujeme vám zbrusu nového Epika 2014, který je předělaný snad v každém detailu.

O co konstruktérům hlavně šlo?

Tak především snížit váhu Epika na minimum a zefektivnit jeho využití a funkce.

Prvním velkým zásahem do konstrukce je již ten fakt, že byla zvolena „hubená sedlovka“ se standardním průměrem 27,2 mm, oproti dřívějšímu  30,9 mm.

Ušetřilo se tím pár gramů váhy ale také se tím vytvořilo víc místa pro nové uchycení přesmykače.

A to je další podstatná změna v celé koncepci rámu.

Od letošního roku již nebudete muset sundavat kliky při výměně přesmykače a shánět odpovídající adaptér uchycení S1-2-3.

Celá montáž „na návarek“ , který je nad převodníkama, podstatně urychlí a hlavně zjednoduší celkovou montáž a seřízení přesmykače.

Hlavně nastavení vzdálenosti vodítka přesmykače od horního převodníku bude daleko univerzálnější a přesnější.

Na dolním obrázku se nám líbí jednoduché a přesné uchycení lanka a zřetelný mechanizmus nastavení přesmykače.

Další zásadní věc o kterou se konstruktéři snažili, bylo vytvořit v rámovém trojúhelníku dostatek místa pro dva košíky na lahev.

Toho se dosáhlo inovovaným uchycením tlumiče v rámu a jeho umístěním o krapet výš.

Touto koncepcí zjednodušeného uchycení tlumiče se navíc podařilo vypustit jeden čep na zadní kyvce. To znamená opět nižší váha, víc místa a zjednodušená konstrukce.

Tlumič i vahadlo má jeden společný čep. Toto řešení přináší i snížení možnosti vůle v zadní stavbě. (o čep méně)

Zde je vidět, jak se do rámu u Epika vecpou dva kočíky na lahev. Všiměte si však ještě třetího šroubu, který je určen na rámovou brašničku SWAT, kde můžete vozit duši, lepení, montpáky a nářadí. Takže již žádná trapná zabahněná brašnička pod sedlem. :-) Ono teda i na box SWAT v rámu si budeme dlouho zvykat, ale je to opravdu praktické.

K dokonalosti byl dotažen i úchyt hadičky spojující Brain s tlumičem.

Co se týká ostatních hadiček a bowdenů, tak zde letos nastal velký průlom.

Mimo hadice zadní brzdy jsou všechny bowdeny vedeny vnitřkem rámu.

Zadní brzda má tu smůlu, že se prostě nedá provlíknout rámem bez odpojení zadního třmene a odvzdušnění.

Okénko vyústění bowdenů na spodní rámové trubce  je celkem elegantní a praktické.

Inovovaný brain je jedna velká kapitola.

Zde nezůstal kámen na kameni.

Týká se to především vnitřního nastavení citlivosti (odtržení) tlumiče při nárazu.

KIonstruktéři upustili od zastaralé technologie s jehlou, která uzavírá postupně trysku průtoku oleje.

Jehla často zůstávala vyset, nebo se ohnula, což byl častý důvod reklamace.

Nyní se o nastavení citlivosti stará nový šoupátkový mechanismus s pěti různě velkými otvory.

Podle toho, jak velký otvor otočením šoupátka  nastavíte, tak velký průtok a citlivost si při jízdě zvolíte.

Charakteristika nového brainu je spíš měkčí. Zmizelo takové to typické , nepříjemné „utržení“ při průjezdu nerovností.

UCHYCENÍ PŘEDNÍHO A ZADNÍHO KOLA NA PEVNOU OSU

A již se dostáváme k další podstatné změně týkající se nového modelu EPIC.

Od letoška mají všechny nové Epiky přední vidlici s PEVNOU 15 mm OSOU!

Co se tím dosáhlo?

Tak především větší tuhost a bezpečnost přední vidlice.

Řízení je daleko citlivější a přesnější. Když pořádně vezmete za řídítka ve sjezdu, tak přední kolo vydirygujete i z hodně brutální koleje.

Nám se líbí i rychlost a přesnost při výměně předního kola.

Již nikdy nenasadíte přední kolo nakřivo.  Již nikdy vám nebude po výměně předního kola škrtat kotoučovka…. :-)

Je to prostě nádhera.

Velká průmyslová ložiska v přední nábě a jasně daná poloha . Good bay „konusy“.

Na zadním kole jsme si ze stejných důvodů pevnou osu již oblíbili.

Novinkou je však absence mechanické ráčny. Pánové! Prostě tam není nic!

Musíte mít sebou imbus č.6 !!!

Asi nás pánové od Spešlu chtějí donutit vozit jejich nové integrované nářadí koncepce SWAT pod košíkem, nebo v rámu.

Jak se k tomu došlo??

No, musíme uznat, že to na druhou stranu vypadá dobře. Tak pěkně čistě a kompaktně.

Při pádu již nevyrejete v zemi brázdu na brambory a nezlomíte onu zmiňovanou povolovací páčku.

Určitě budete argumentovat tím, že se prodlouží doba výměny zadního kola na závodech.

Je však nová doba a ty nejrychlejší prostě zadní kolo při defektu již nevyndavají. Nastříkáte do bezdušáků ze spreje „espreso“ a za pár sekund letíte dál. :-)

KRYT ŘETĚZU, je také odlehčen, miniaturizovaný a připevněn malým šroubkem.

BRZDY na novém Epiku Comp jsou překvapivě Formule C1

Páka teda není žádný High Tech, ale funguje to.

Třmeny jsou elegantní, malé a lehké. Systém seřízení je opět „porod“, ale jakmile se to podaří, tak to funguje i díky pevným osám dobře.

Poslední věc, která snad stojí za zmínku, je integrovaný „mach-maker“ v objímce brzdové páky.

Jeho provedení je celkem vtipné a jednoduché. Řadící páky se nasunou na krátkou tyčku, na které se mohou naklonit nahoru nebo dolu dle potřeby a zajistit v ideální poloze.

Tak to je zatím asi vše o novém Alu Epikovi.

Samozřejmě, že to zda zmíněné inovace budou ve všech směrech lepší, ukáže až čas a dlouhodobý zátěžový test na závodech.

Nám se však nový „Pepan“ líbí a držíme mu palce.

Jeho cena zůstala i letos stejná 69 999kč.

Nového Epika v hliníku i karbonu lze vydět a vyzkoušet u nás v Sunsetbike Slaný.

Rádi vám poradíme.

SUNSETBIKE SLANÝ Mirek Sunkovský, Smečenská 156/31, Slaný 27401, IČO: 66320003, +420 775 29 69 59, mirek@sunsetbike.cz