SUNSETBIKE SLANÝ

SPECIALIZOVANÝ SERVIS & STAVBY KOL GENERÁLNÍ OPRAVY & TUNING

Specialized Epic FSR comp Carbon. Co vám o něm neřekli!

05.11.2017

 Specialized EPIC FSR comp carbon 2018 je u nás na testování.

A co je nového? No není toho zrovna málo.

Nové je vlastně úplně všechno.

  • zadní vidlice je na jednočepu
  • nový Brain od Roxshoxu
  • inovované vnitřní vedení bovdenů horem s rozpěrkou
  • kola na nábojích BOOST 148-110mm
  • „zaplaťpánbu“- závitové středové složení na kliky
  • plná kompatibilita kol se Sram 11 i 12! SD ořech!
  •  zpět pořádná sedlovka pruměr 30,9mm. Možnost teleskopické sedlovky!

Největší změna se tedy udála na zadním odpružení.

Především zadní vidle již není klasický čtyřčep, ale jednočep. Což asi šokovalo všechny vyznavače systému FSR!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nic méně důvody zde jsou:

Úspora váhy a nárůst tuhosti, jednoduchost.

Systém FSR se 4 čepy se bude dál používat na trailových kolech, kde je kladen důraz na pohodlí.

Epic je však závodní raketa , na které se moc neodpočívá a která musí jít především „dopředu“.

Nechtěnému pohupování zabrání „Brain“, takže hlavní nevýhoda jednočepu se smazává.

Další překvapení je , že tlumič s brainem již není od Foxu, ale od Rock Shoxu.

Co to přinese zatím nevíme, ale doufejme, že snad levnější servis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Asi každý si musel všimnout, že barel brainu je umístěn nápadně za osou zadního kola. Určitě se tím dosáhlo větší citlivosti, ale zdá se mi, že je brain na tomto místě více zranitelný. Jinak propojovací hadice je tak dokonale schována za zadní stavbou, že si jí ani nevšimnete. Nový Epic  tak působí lehce, jednoduše a vzdušně, jako by to byl hardteil. Co se ale mě opravdu líbilo, bylo páčkové ovládání Brainu, které je na první pohled čitelné. Páčka dozadu – vidím, že mám zamčený Brain. Páčka uprostřed -vidím že to bude měkčí, ale stále s dostatečně pevnou platformou pro silové šlapání. A páčka dopředu – otevřený tlumič, kopíruju všechno, pohodička, relax.

Další viditelnou změnou je umístění kabelového vedení ne pod rámem, ale nad šlapacím středem.  Díky tomu jde řazení neuvěřitelně zlehka. Téměř bez odporu. A váha se tím také ušetřila. Estétové si konečně mohou oddechnout.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zde si můžete všimnout, že letošní rámy na Epikovi jsou vyrobeny ze stejného karbonu, jako rámy Sworks, tedy Fact 11m! Dokonce celá zadní stavba je i u Compu též z karbonu. Celková úspora váhy je 500g!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Povšimněte si ale i průchodky pro hadici zadní brzdy do zadní vidlice. Je zajištěna proti posouvání kovovou rozpěrkou. Tím pádem se hadice při pružení neposouvá a neprobrušuje o rám. Je to celkem pěkné a decentní řešení.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na tomto obrázku je vidět průchod lanek do spodní rámové trubky.

Lanko přehazovačky je navíc chráněno tvrdou bužírkou proti probroušení od spadlého řetězu.

Když dotáhnete krycí plech , tak zjistíte že také drží bowdeny zajištěny proti posouvání.

Na druhém obrázku je vidět přišroubovaný kus plastu nad středovým složením. Je to také ochrana proti spadlému řetězu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zde je vidět vnitřní vedení bowdenů rámem.

Jedná se o krátkou průchodku, která přidržuje bowdeny u stěny aby neškrtaly o sloupek vidlice.

Můžete si být jistí tím, že při výměně bowdenů v rámu , budete muset sundat i přední vidlici, jinak se do průchodky netrefíte.

Aspoň vás to donutí si jednou za čas dobře vyčistit a namazat ložiska hlavového složení.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jestli se ptáte proč na nového Epika nenasadíte svá stará kola, tak je to tím, že jsou zde použity náboje s novým standardem BOOST 110-148mm.

Toto nutné zlo prostě jednou muselo přijít a důvodů je zase několik.

Tak za prvé – bylo třeba rozšířit zadní stavbu pro lepší řetězovou linku u kazet s vyšším počtem pastorků.

A za druhé – se zvýšila tuhost výpletů, protože se kola dostaly víc na střed mezi pravou a levou stranu drátů.

Dobrá zpráva je, že u dražší sety kol lze na Boost standard předělat výměnou osiček a přecentrováním kol na nový střed. Třeba u mých kol American Classic to vůbec nebyl problém.

Jen u zadní náby je ještě třeba vypodložit kotouč o 5mm a prodloužit šrouby kotouče. Všechno toto je však již v setu s Boost osičkou, když jí koupíte od dovozce. Funguje to perfektně.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ještě pohled na vidlici REBA.

Potěšující je třeba detail přichycení bowdenu přední brzdy zacvaknutím do nového plastového klipu bez použití stahovací pásky.

Další detail je skryt pod víčkem ventilku na levé noze, kde již není šestihranná hlava matice, ale vnitřní drážkování, do kterého zapadne jedině klíč na povolování kazety!!!

Korunka vidlice tak dostala ladnější tvar a šmrnc. Klíč na kazetu má každý mechanik ve výbavě, tak by to neměl být problém.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Páčky řazení jsou přidělány přímo na objímku brzdové páky SRAM. To je elegantní a slušivé.

Samotné brzdy od Sramu asi nejsou špatné a na první dobrou brzdí ukrutně. Jsou dokonce přizpůsobeny zadní stavbě tak aby vývod hadice nekolidoval s rámem, což je u Shimana trochu problém, protože Shimano brzdy mají vývod hadice nalevo, takže hadice musí jít křížem přes trubku zadní vzpěry jek je vidět na dalších srovnávacích obrázcích.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Shimano se trochu kříží a dotýká se hadicí o trubku, což znesnadňuje správné seřízení brzdy na střed kotouče. Bowden totiž trochu tlačí povolený třmen ke straně a po dotažení kotouč chytá o destičky. Ale jak říkám, lze si s tím poradit…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na dalším snímku je vidět nová patka přehazovačky, která je na karbonové zadní stavbě dvojdílná.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Takže již zbývají pouze kliky od Race Face.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ke klikám nemám nic moc co dodat. Buďme rádi, že tam již není „ingot od SRAMU“ jako dříve.

Převodníček s 30z je dost malý a mám podezření na ocel. Nic méně se asi předpokládá, že si zákazník vybere něco podle svého gusta. Já jsem třeba nasadil převodník od Praxis Works a jsem naprosto spokojený. Co bych ale výjimečně pochválil jsou originál ložiska od Race Face na závity!!! Pánové, nevím co tam do nich dali, ložiska od Endury nebo keramiku, ale to se točí fakt samo !!!  Stačí sundat řetěz a protočit si kliky na volno.   Zde můžeme opravdově slavit! Protože to peklo co jsme zažívali pár posledních let se středama BB30 je nenávratně pryč. Těch vymačkaných karbonových rámů co jsme zde opravovali a zadřených ložisek a nekompatibilních adaptérů…. no, je to za náma. Jsem opravdu rád, že je na Epikovi zpět střed na závity.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co ještě dodat.

Družstvo kolečkářů dostalo další malý milý bod.

Testovací jizda, asi 350km, prokázala, že nový Epic comp carbon jednočep je zase o trochu rychlejší a o dost lehčí.

Nastavování meze odtržení brainu bylo velmi přehledné, citlivé a rychlé.

Při jízdě do kopce nedocházelo k velkému pohupování ani při nastavení střední meze útlumu.

Reakce kola při nástupu ze sedla je raketová a zrychlování je přímo úžané.

Ve sjezdech je Epic Comp Carbon perfektně ovladatelný a v zatáčkéch sedí jak přikovaný a neustřelí.

Co se týká převodů, tak se standardním osazením SRAM GX 1×11 , tedy 30z ve předu a kazetou 10-46z jsme neměli nejmenší problém.

V terénu nám vystačily všechny převody a do kopce se na to dá vyjet opravdu všechno.

Pokud žijete někde, kde je větší placka a lehčí terén, zjistíte že převody do rychla jsou velmi lehké a musíte točit vysokou frekvenci.

Na těžký terén jsou převody v pohodě.

Mám pocit, že bude třeba častěji měnit přední převodník podle profilu trati. Pražskou Padesátku asi pojedete na 36z a Sudety na 30.

Nic méně pokud nesnášíte kompromisy, tak vám doporučujeme náš oblíbený upgrade na SRAM EAGLE 1×12, který jsme udělali i my.

A světe div se, nebude vás to stát u nás v Sunsetbike ani o korunu navíc proti doporučené ceně 109.000kč.

Výsledek může vypadat třeba takto… 34z-10/50.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A ještě malá dodatečná galerie.

 

 

 

 

 

 

 

 

SUNSETBIKE SLANÝ | web crafted by 2046 | RSS